Roobar


Roobar: Анита Класанова

Интервю на Теодора Иванова-Вълева

 
Анита Класанова от Roobar споделя с нас за своите първи стъпки в бизнеса.


Финансов бюлетин

 
Интервюто с Анита Класанова е част от поредицата “Истории с човешко лице” на ежемесечния ни финансов бюлетин. В него успешни микро предприемачи отговарят на 8 еднакви въпроса за тяхната бизнес концепция и стартово финансиране.

Абонирайте се за Финансовия бюлетин на LocalFood.bg, за да научавате актуалните новини и възможности за финансиране на микро бизнесите в земеделието и храните.


Каква беше първата Ви идея? Как започнахте?

В началото бе био магазина, който отворихме аз и моят съпруг Калин. Смея да кажа, че бяхме леко наивни и си вярвахме, че можем да развиваме био пазар, макар през 2006 г. все още да нямаше много био продукти. След като забременях, постепенно промених начина си на хранeне и станах вегетарианка. Това отвори нови врати към нови храни в менюто ми. Експериментирах със съставките и така създадох първото барче с вкус като Брауни, силно мотивирана да създам десерт от малко съставки, без глутен, веган и с качествени суровини.

Не след дълго завладях един ъгъл в магазина, където започнах да правя сурови десерти и курабийки. Имаше страхотни отзиви. Бяха много трудни години от финансова гледна точка, отне ни доста време да премисляме, дали да инвестираме в печка на стойност 1 000 лв. Година по-късно купихме и планетарен миксер. Осъзнавахме потенциала и се обърнахме към най-големия дистрибутор по това време – Яни Драгов. Заедно започнахме да участваме на специализирани В2В изложения и да представяме продуктите си лично. Отново отзивите бяха позитивни и се обединихме в компания, която е производител на барчета и курабийки.

През 2014 затворихме магазина, опитах да го направя веган заведение за бързо хранене Vegan Kitsch, но фокусът бе Roobar и производството му, което правеше невъзможно поддържането на обект в центъра на София. Развиваме и курабийките, днес са с по-иновативни рецепти и под марката Kookie Cat.

Как се оформи моделът Ви – какъв е бизнес моделът Ви в момента?

Пазарът ни се обслужва основно чрез дистрибуторски партньори, както за България, така и за цял свят. В началото стартирахме с био магазините, био супермаркетите, днес ни има в много канали. България е чудесен пример за присъствие на бранда, с което много се гордеем – от био магазина, супермаркетите, до бензиностанциите. В Германия – нашият основен пазар, сме на био щандовете в 1800 дрогерии DM от април 2016. Това е голямо постижение, излизаме извън био нишата.

Нещата не спират до тук. От скоро стартирахме онлайн магазин за България и за Европа. Платформата дава възможност да бъдем гъвкави и много персонални с нашите фенове. Стартирах Roobar лимитирана серия – с местни, сезонни, повечето български съставки. Барчета, които ще се предлагат ограничено време и на всеки два месеца ще предлагаме нещо ново. Малко компании могат да си позволят това.

Как осигурихте нужните Ви средства и ресурси?

Единствено чрез собствени средства. Първите години не взимахме заплата, всички приходи се реинвестираха в нови машини, човешки ресурс, условия на работа и контрол на качество. В нашия случай е по-особено, защото ние сме част от изграждането на био пазара, а барчета, които са без глутен, веган и био са изключително нишов продукт. Растем поетапно, успоредно с нуждите, което ни дава допълнителна стабилност.

Имаше ли някой или нещо, което Ви помогна в началото или докато развивахте бизнеса си? Разкажете повече…

Да се осмелим да влезем в партньорство. Не можем всичко сами, хубаво че го осъзнавахме с Калин Класанов навреме. Аз съм създател на рецепти и визия, Калин – намира креативни решения и гради производства, а Яни Драгов – продава и заедно развиваме пазарите. И тримата продължаваме да се развиваме всеки в своята област и взаимно се обогатяваме.

Кое беше и е най-успешно във Вашата практика?

Да създадем бранд със силно присъствие, който докосва еднакво всеки и в цял свят. Смятам, че това се получава само когато живееш продукта си, държиш на ценностите си и съчетаеш много качества в един продукт с голяма кауза. Още в началото, много активно спортуващи хора ни подкрепиха, като станаха наши съмишленици. Така “от уста на уста” се разчу за Roobar, но без стандартна реклама.

Кое Ви костваше най-голямо усилие или постигнахте най-трудно?

Да изградим производството. Оказа се, че няма готови решения за продукт като нашия. Инвестирали сме в много машини, някои успешни, други не.

Бихте ли направили нещо по друг начин?

Не, малките препятствия ни научиха на много.

Какви са Ви плановете за бъдещето?

Да продължаваме да създавам иновативни продукти с младия си екип. Предстои ни развитие на пазари като Азия, Канада и Южна Америка, все големи пазари, в които вече имаме направени първи стъпки. В момента ви пиша от Южна Корея.

Аз лично искам да работя повече с деца, за да им вдъхна кураж да приготвят сами храната си и да са смели в мечтите си.

Roobar
Facebook: https://www.facebook.com/RooBar.Raw.Organic/
Телефон: 087 887 8363 E-mail: office@roobar.com Сайт: https://www.roobar.com/

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.