Бонбоненото царство на бившия банкер Володимир Дживага


Автор: Екатерина Терзиева

 
Животът на Володимир Дживага и съпругата му Татяна изглежда съвсем подреден и спокоен до преди две години и половина. Той е успешен банкер в Украйна, тя е маникюристка и се грижи за двете им деца. През есента на 2014 г. започва войната в Източна Украйна. Семейството живее в Одеса – там е достатъчно спокойно, но общата ситуация в страната се влошава – нисък жизнен стандарт и липса на промени. „Мне надоело так жить”, казва Володимир. Решава да опита да живее и поработи в Европа.

След половин година обмисляне, семейството приема идеята за генерална промяна и ново занимание, което да носи радост на хората.

Още през 2011 г. при едно пътуване в Чехия Володимир вижда сладкарска работилница за ръчно изработени бонбони и остава силно впечатлен. „Винаги съм искал да правя бонбони – в Украйна те са много популярни. В Европа са на мода здравословните храни, затова бонбоните от естествени съставки са много интересен продукт“. Идеята на Дживага за промяна бързо набира скорост и довежда не само до смяна на работата, но и на града и държавата.

 
След едномесечен курс в Полша, в който изучава тънкостите при приготвянето на бонбони, преди година и половина 42-годишният бивш банкер, Татяна и двете им деца се преселват в България. „Избрахме Варна, защото прилича на Одеса – много туристи и море”, казва украинецът. В морската ни столица семейството отваря своя сладкарска работилница „LOL&POP Bulgaria“ за ръчно изработени бонбони от натурални съставки. Първоначалната инвестиция е около 40 000 лв., която семейството набавя от собствени средства и с помощта на партньори, без кредитен ресурс. Сумата покрива основните разходи по стартиране на бизнеса, обучението, оборудването.

„Страната ви е свободна и спокойна, член на Европейския съюз, не е скъпа, затова я избрахме. Стори ми се, че е добро място за правене на бизнес“, казва украинецът, но много скоро се сблъсква с трудностите, които пречат и често пъти отказват начинаещите предприемачи у нас. „Един познат българин ми каза: „нищо няма да стане с идеята ти, защото името ти е Володимир, ти си чужденец”. Имаше предвид, че не знам всички тънкости за бизнеса в България, къде и как трябва да продавам, как да рекламирам, че това, което за българи може, на мен няма да разрешат. И се оказа доста прав“, казва сладкарят.

Ако в Украйна най-трудното в стартирането на бизнес е отварянето на фирма, това у нас се оказва най-лесното. Спънките са после. Семейството среща огромни трудности с намирането на подходящо помещение за работилницата – то трябва да е на оживена централна улица с големи витрини, за да може хората да виждат как вътре се изработват бонбони. „Това е малко шоу и е необичайно интересно за деца и за възрастни. А в центъра на Варна такива помещения не се намират – повечето са малки, без течаща вода и тоалетна“. Все пак Дживага наема обект, но следва най-трудното. „Ваденето на разрешителни от ХЕИ беше изключително тежък процес, всичко беше много сложно“, припомня си Володимир. Препъникамък се оказва и липсата на информация и на обучителни програми за стартирането на дейността му. Езиковата бариера също пречи. „Не открих безплатни курсове по български за чужденци, които искат да научат езика и да правят бизнес в България. В други страни в Европа има такава подкрепа“, казва украинецът.

Концепцията за неговите бонбони е проста – съставките са захар, вода, глюкоза, лимонена киселина, натурален оцветител и естествен аромат. Но не толкова просто се оказва намирането на натурални бои – „просто няма, защото не са евтини. Опитват се да ми продават изкуствени оцветители на много по-ниска цена. Затова залагам на вносни от Германия и Украйна. До друга трудност води различното разбиране за карамел у нас и в родината на Володимир. „Бяхме поръчали етикети с надпис „бонбони от карамел“. В Украйна това означава твърди бонбони, но в България не. И хората тук не разбират, започват да ги дъвчат. Оказа се, че традиционно българите предпочитат меки бонбони, а в Украйна и някои страни в Европа твърдите са по-популярни. Това за мен беше изненада, а поръчаните етикети се оказаха непотребни“.

В работилницата се приготвят на място захарни бонбони, маршмелоу, карамел му, близалки с картинки и надписи, желирани бонбони, хрупкав карамел с фъстъци, бонбони с изписано вътре име, захарни цветя. Малцина знаят вкусната рецепта за похапване на маршмелоу – бонбонките се набождат на шиш и се запичат над живия огън. Така отвън стават твърди и хрупкави, а отвътре – разтопена сладост. Отделно направление в бизнеса е изработването на персонализирани натурални бонбони за фирми с корпоративните цветове и логото вътре.

Много красиви и изящни са розите от карамел, които са подходящи за романтичен подарък или сватба. Сватбените бонбони са популярни в Украйна – те са с разнообразни цветове, а вътре имат различни надписи – „благодаря”, имената на младоженците или просто сърца. С тях домакините черпят всички гости.

Децата най-много се радват на бонбоните с усмивки, а те са най-лесни за изпълнение, много по-сложно е да се изпише име – на човек или град, да се изрисува фирмено лого вътре в бонбона.

Бизнес моделът на Дживага постепенно се разраства и освен сладкарската работилница във Варна фирмата му разработва и интернет магазин за доставки в цялата страна. Но за негова изненада най-успешни се оказват не производството и търговията с бонбони, а майсторските класове и рождените дни, които семейството организира в сладкарницата. На празненство за рожден ден децата правят с приятели вкусни близалки и бонбонки с първата буква на името на рожденика, а след това хапват торта. Всяко дете получава близалка и плик с бонбоните, които само е направило и по време на майсторските класове. Групите са с до 10 деца, които наблюдават процеса на приготвяне на карамел и след това се учат да изработват лакомства. „Не мога да кажа, че бизнесът ми тук е много успешен, мислех, че нещата ще станат по-бързо. Но въпреки всичко много обичам да гледам изненаданите и щастливи лица на децата и възрастните, когато пред очите им от горещ и течен захарен сироп се получават твърди бонбони с рисунка вътре. Нещо вкусно, което веднага може да бъде опитано“, казва Володимир и крои планове за отваряне на още две сладкарски работилници – в София и Пловдив.

Сладкарска работилница „LOL&POP Bulgaria“,
Варна, ул. Драгоман 17
Тел. 0877133757
Имейл: divosweet.bg@gmail.com

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *