Защо и как да избягваме пластмасовите опаковки


Автор: Сабина Максимова

Този наръчник ще те накара да се замислиш защо фермерите и занаятчиите на храни трябва да избягват пластмасовите опаковки и ще ти предложи полезни съвети и решения.

Част 1: Защо фермерите и занаятчиите на храни трябва да избягват пластмасовите опаковки

 

Част 2: Решения без пластмаса

Пластмасата: удобна, лека, евтина, практична и навсякъде. Може би затова в забързаното ни ежедневие не влагаме мисъл в  употребата ѝ и забравяме да я погледнем с критично око. А трябва, защото пластмасата вече буквално покрива нашата планета и променя химичния състав на почвите, водите и въздуха. Все ресурси, на които разчитаме в ролята ни на производители и потребители на чиста храна и козметика, които ни носят здраве и усещане за хармония с природата.​

В предлагането на занаятчийски храни и натурални продукти, опаковани в пластмаса, се  съдържа едно голямо противоречие. Първо производителят отглежда  свободна от химични торове и изкуствени съединения продукт. В края на процеса, обаче, поставя екологично чистия продукт в най-емблематичния продукт на химическата индустрия – пластмасовата опаковка. И така чистата храна поема към нашите домове, старателно увита в няколко слоя синтетични полимери на петрола, за да може до няколко минути по-късно да поеме своя път от кошчето за боклук към градските депа, водоемите, почвата  и въздуха. По този начин, осъзнато или не, всички ние – производители  и потребители  – взимаме участие и допринасяме за замърсяването на земята с токсини. Същата земя, от която очакваме да ражда чистата ни храна. Стремим се към здравословен живот днес, а пречим за неговото осъществяване утре.​

Решението зависи в еднаква степен от производители и потребители. Първата стъпка, обаче, принадлежи на производителите. В редица случаи производителят е този, който предварително опакова продукта в пластмасова опаковка и така поражда задължение у клиента да занесе у дома киселото мляко в пластмасова кофичка, меда в пластмасов буркан, чаят в полиетиленов плик, сапунът – в найлоново стреч фолио.​

Затова, скъпи производители на локални занаятчийски храни, откажете се от опаковката във всички случаи, когато това е осъществимо и дайте възможност на клиентите да пазаруват насипно в собствен контейнер.  А там, където опаковката не може да бъде избегната, заложете на  натуралните и добре познати от близкото минало материали – стъкло, амбалажна хартия, естествен плат.​


Защо да го направите? Ето няколко причини, които ще ви накарат да се замислите:​​


1. Помагате за опазването на природата

Макар и косвено, вие ограничавате замърсяването на околната среда с пластмасов отпадък и вредните химикали, които изтичат от него с времето.

Още по-силният ефект от отказа от пластмасовата опаковка е фактът, че вие не участвате в това замърсяване.


2. Отправяте категорично послание за чиста храна
​​

Отказът от найлонови опаковки прави посланието ви за чиста храна убедително!
Вие полагате грижа за чистотата на тази храна не само днес, но и утре.​

По този начин вие следвате един от основните и доказано печеливши принципи на маркетинга и продажбите – да спазвате едно универсално послание във всяка своя стъпка към клиента. Опаковката е една от тези стъпки, защото и тя е медия, която носи убеждението за екологичен продукт и здравословен избор на живот.​


3. Повишавате качествата на храната
​​​

Според компаниите, които произвеждат и печелят от продажбата на пластмаси, те не са вредни. Според учените обаче, няма безвредна пластмаса. Всички видове пластмаси изпускат вредни емисии в храната, с която имат досег. Фактори като слънчева светлина, топлина, триене и надраскване само засилват този ефект. Най-популярни сред тези токсини са:​

Бисфенол А – синтетичен естроген за организма, който директно влияе върху ендокринната система на човека.  Над 700 независими проучвания от цял свят дават неопровержими доказателства за вредите от него.

Фталатите – също често срещани канцерогени, причиняват астма при децата и засягат развитието на мозъка при бебетата.

Всякакви други химикали – немски учени намират над 24,500 различни химикали в бутилираната вода, опаковата в PET бутилки, за които се твърди, че са най-безопасни.

Колкото и да са на брой вредните химични съединения, всяко едно от тях ви дава по една причина да се откажете да слагате екологично чистата храна в потенциално токсична опаковка или да раздавате безплатни найлонови торби на клиентите.​


4. Разграничавате се от замърсяването на околната среда
​​​

Пластмасовите водовъртежи в океаните, стотиците животински видове, които се хранят с пластмаса и милионите, които загиват заради това, диоксините във въздуха от изгарянето на пластмасата, пластмасовите скали и отпадъци, с които човекът официално вече променя химичния състав на планетата. Това са все асоциации,  които добре информираните потребители правят, когато видят пластмаса. Не искате тази мисловна картина да минава през съзнанието им докато минават покрай щанда с натуралния, но опакован в стреч фолио сапун, нали? Просто предлагайте сапуна само с етикет. Киселото и прясното мляко могат да бъдат в стъкло.


5. Повишавате стойността на услугата
​​​​

Вашият щанд се превръща от просто щанд в място, където потребителят може да отиде и да консумира храни без да образува пластмасов отпадък. Само вие и вашето бутиково производство могат да предложат тази допълнителна стойност на клиента. Това той не може да постигне в големия супермаркет и има още една причина да закупи именно от вас.


6. Разграничавате се от масово произведените храни с имитации
​​​​​

Опаковката е абсолютна необходимост за промишлените продукти на т.нар. конвенционално земеделие, които прекосяват океани и континенти преди да стигнат до трапезата на потребителя. Те са важни и за да се разграничат стотиците търговски марки на един и същ продукт, физически разположени един до друг на регала. Когато НЕ опаковате, или опаковате храната в естествени материали, вие показвате, че сте различни от индустриално произведените храни, че имате отношение към чистата храна и чистата природа.


7. Клиентите очакват от вас
​​​​​

Помнете, че вашите клиенти са статистически различни от лоялните клиенти на големите супермаркети и почитателите на fast food. Т.е. този тип потребители наистина искат и имат потенциала да оценят идеята за премахване на пластмасовите опаковки от страна на производителя, както и да преглътнат първоначалното неудобство от промяната в навика да забравят кутията и платнената си торбичка у дома.​


8. Потребителите могат да си го позволят
​​​​​

Клиентите на фермерския пазар доказано искат и са готови да платят по-високата цена за вашите продукти, защото ценят качеството и имат нагласата да инвестират в собственото си здраве. Поради тази причина типичният клиент на занаятчийска локална храна има готовност да заплати стъкления буркан на киселото мляко или стъклената бутилка на шарлана и зехтина. Важно за същия този клиент е да може след това да върне стъклената опаковка и да я замени на принципа „пълно за празно“. Това решение е  постижимо, стига да има воля и желание и от страна на производителя и организаторите на фермерския пазар във вашия град. В дългосрочен план тези екологични решения за опаковане се изплащат.​


9. Потребителите се настройват бързо
​​

Новината за немския био магазин Original Unverpackt, който премахна опаковките,  вече го доказа. По думите на собственика, достатъчни са били едно до три посещения, за да свикнат клиентите да носят контейнери и торби от дома.  Сега клиентите му са повече и по-лоялни от всякога.​

Повечето от клиентите на Фермерските пазари в България, идват до мястото на продажбите с  автомобил. Това означава, че за българския клиент е още по-лесно да приложи идеята с носенето на опаковки – няма нужда да ги носи на ръка.  Веднъж прегърнали идеята за опаковките и свикнали с нея, потребителите ще знаят да сложат опаковките в багажника на колата и те да си стоят там за следващата покупка, без значение дали тя е планирана или не.​


10. Актуално е. Спазвате наложени практики
​​​​​​

Прекрасно е вашият щанд или магазин да изглежда ретро, „като едно време, когато продуктите бяха истински. “ Тази визия и усещане се налагат от необратимата вече тенденция в търсенето на решения за здравословен живот и екологичен избор при консумацията на стоки и услуги. Помислете за дрогериите от едно време. Погледнете снимки и се вдъхновете! В какви контейнери са предлагани продуктите тогава? Щом тогава са се справяли без пластмасата, значи и сега можем.

Предлагането на екологични храни насипно в контейнер на клиента, отказът от предварително опаковане в найлон от страна на производителя и използване на стъкло, метал, хартия или плат при опаковането:  това са решенията, които подхождат на стила, на посланията, на целите и на клиентските очаквания  към  екологично чиста храна на Фермерските пазари.​

Промяната започва от производителя с една малка стъпка.  Скъпи производители, освободете екологичните си продукти от пластмасовата опаковка и дайте шанс на потребителя да направи избор. А вие – скъпи потребители, възползвайте се мъдро от тази възможност, за да запазим света поне толкова чист, колкото сме го заварили, когато сме се появили на него. В името на нашето здраве и това на нашите деца


Решения без пластмаса
​​​​​​

По идеята на ZERO WASTE, да не създаваме отпадък.

  1. Премахване на опаковката навсякъде, където това е приложимо към момента.
  2. Премахване на опаковката в дългосрочен план в две посоки
  • дискусия с контролните органи
  • намиране на средства за закупуване на общи за ФП техника, реквизит, депозит от опаковъчни материали


Без найлонови торби
​​​​​​


1. Замяна на свободно раздаваните найлонови торби по щандовете към момента с

  • Производство на еко хартиени торби с дръжка
  • Пликове от хартия без дръжка
  • Просто амбалажна хартия (с или без промазка от восък) – без композитни материали с ПВЦ слоеве

2. Зона – пункт за стара хартия

  • Клиентите да могат да донесат старата хартия, която са събрали през седмицата
  • Специална уговорка да е само хартия (найлоновите подложки в композитните опаковки и гланцираните хартии развалят цяла партида за рециклиране!)
  • С приходите да се финансира закупуването на амбалажната хартия, пликовете и хартиените торби и др. според решенията на организаторите

3. Създаване на депозитна зона (място, от което потребителите да вземат назаем всякакви торби – хартия, плат

  • С надпис : „Вземи и обещай следващият път да ги вземеш със себе си“ и с остатъка от мемостикерите („Вземи ме с теб!“).
  • Торбите в „Зоната“ могат и е добре да бъдат и собствени торби на клиентите, които те са донесли доброволно да споделят – за тях и с други хора. Да се призоват за това през Фейбук. В края на годината Грийнпийс имат кампания за забрана на торбичките, може да се избере и тази дата, за да може фермерския пазар да влезе като пример в новините, които медиите ще излъчат (някои мои приятели имат до 10 и повече платнени торби у дома. Защо да стоят там, а фермерския пазар да плаща за шиене или печат на хартиени нови?

4. Зона за продажба на контейнери:

  • Различни видове контейнери, подходящи за всеки вид продукт, който се предлага на фермерския пазар
  • Обособен щанд от частно лице, или
  • Обособен брандиран щанд на фермерския пазар, където контейнерите се предлагат със съответната надценка спрямо цената на едро, с която да се генерира приход за пазара и да се релокира според нуждите на организацията.
  • Препоръка: брандираният щанд за контейнери и депозитната зона да са една до друга

 

Насипно​​​​​​

1. Производители

  • Да предлагат продуктите в насипно състояние
  • Да бъдат снабдени с кантар с тара и със съд, в който да могат да изтеглят стоката без да я поставят в найлон
  • Първо да попитат клиента дали има нужда от опаковка преди да сложат стоката в нея
  • Производителите да имат ролки с предварително напечатани собствени етикети (с логото и всички задължителни елементи на етикета като краен срок) с лесно разлепящо се лепило, което да слагат върху кутията на клиента

2. Потребителите да могат

  • Да носят със себе си торбички, кутии, кесии, пликове, бутилки и др. собствени съдове или да могат да закупят от съответните щандове или
  • Да вземат назаем или да закупят на място

 

Еко опаковки​​​​​​
1. Мляко – кисело и прясно – стъклени буркани и бутилки с винт
2. Закупуване на амбалаж за ползване от производителите – с брандиран капак (за да се връща един и същи амбалаж)
3. Набавяне на общ стерилизатор
4. „Пълно за празно“ – пункт, на който да се връщат бутилките от страна на клиента
​​
МОТИВАЦИЯ ЗА КЛИЕНТИ, които си носят опаковки – от щандовете, от които пазаруват със собствен амбалаж, да получават талон или лепенка (подобно на МЕТРО), с които след това да ползват отличие в Социалните мрежи, съобщение през Facebook страницата, един пакет покупки (на стойност 5 лв. от всеки щанд в края на годината, на промоцията…)

 

Детски градини​​​​​​

Да се направи бонус програма, специално за детските градини, в които пластмасата за еднократна употреба е ограничена и/или премахната. Например определено събитие на Фермерския пазар (в детския му кът) да бъде посветено на съответната детска градина (театър, работилница, кръжок или др.). Това носи двойни ползи – за родителите, възприели екологичните практики и за фермерите – защото така ще се увеличат посещаемостта и продажбите. Добре приложима практика в есенно-зимния сезон.

Свали наръчника за печат

лице

гръб

Автор: Сабина Максимова

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *