Кратък наръчник за организиране на фермерски пазари


Среща с ръцете, от чиито труд са дошли доматите, пащърнака, ябълките – всички продукти на трапезата ти. Ръцете, които са направили сиренето, грижили са се за пчелите и са донесли меда за подслаждане на чая. Такива срещи са вълнуващи и е чудесно, че повече хора могат да им се радват. Фермерските пазари в България набират популярност, а ролята им за културата на вкусното, здравословно хранене и устойчиво потребление става все по-ефективна. Първият фермерски пазар в новата ни история отвори през 2013г. в Пловдив. Сега вече са толкова много, че ни е трудно да ги изброим.

Ако и ти си сред онези амбициозни хора, които искат да създадат нов пазар, предстои ти едно вълнуващо предизвикателство. Ще бъдеш двигател на нова жизнена сила в една общност и ще поставиш началото на силно взаимодействие между хората в нея. Всичко това – в името на по-пряк достъп до добра храна. Лесният достъп до качествени продукти, предлагани директно от производители е процес с голям потенциал за развитие. Краткият наръчник, подготвен от експертите на LocalFood.bg представя първите седем стъпки за стартиране на фермерски пазар.

1. Планирай

Както при всеки бизнес, така и тук трябва да обмислиш добър бизнес план, с който да започнеш инициативата. Реши какъв вид пазар ще организираш: градски, квартален, в някой бизнес център, само за био производители, само за храни, за храни и за други занаятчийски произведения и т.н. Това е твоята мисия – не би стигнал далеч, ако ясно не я очертаеш. Посъветвай се с приятели с бизнес опит, които могат да помогнат в изготвянето на план, извеждащ те до успеха. ​

2. Привличай

Навярно няма да си единственият участник в пазара, а е възможно и изобщо да не участваш в него. Затова подбери си 5 – 10 участника, които да бъдат ядрото на твоята инициатива. Провери в Мрежата Local Food за подходящи партньори в района

3. Разнообразявай

Не слагай всички дини под една мишница, което означава да не работиш само с производители на една категория продукти. Купувачите търсят разнообразието, затова им осигури плодове и зеленчуци, млечни продукти, мед, хляб, десерти, вино и каквото още може. Съобрази разнообразието от продукция с крайните цели на твоята мисия – производителите да попадат в избраната територия и да пасват на изискванията на целевите потребители.

4. Локацията

Или я намираш, или твоят пазар е обречен. Мястото на фермерския пазар трябва да е популярно, лесно достъпно и откриваемо за всички възрасти потребители и посетители. Също така трябва да има: електрозахранване за витрините и касовите апарати, достатъчно място за паркиране, пространство за социални контакти и в идеалния случай, място за съпътстващи културни мероприятия или работилници.

5. Създай правила

Като за начало ще трябва да се запознаеш с наредбата за осигуряване на обществения ред в твоята община, защото всеки град си има своите специфични правила за организиране на обществени събития. На тази база обмисли какви производители можеш да включваш в пазара, къде и кога може да се случва той, какви разходи би имал, какво би било работното му време.

6. Следвай закона

Имаш своите правила за пазара, но трябва да следваш и националното законодателство. Данъци, лицензи, процедури, здравето и хигиената на гражданите са всички големи нормативи, с които трябва да се съобразяваш и в случай на нужда, да се консултираш със съответната регионална структура.
 ​​​

7. Отвори се за малко помощ

Не си мисли, че можеш да се справиш сам, затова не пропускай възможностите за финансова подкрепа и не отказвай съдействие от други организации, граждани и бизнеси.

Документация за фермерски пазари

Свали наръчника за печат

лице

гръб

Автори:
Гергана Кабаиванова и
Весела Николаева

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *