Наръчник за успешна facebook комуникация


 

Всички български потребители искат да се хранят здравословно и над 3 милиона от тях ежедневно са във Facebook. Естествено, вече много ферми, заведения и магазини за добра храна присъстват в най-голямата световна социална мрежа, но може да има много повече. Тези, които вече са там, могат да подобрят страниците си, така че всички да имаме полза от това.​

Какво трябва да знаеш, за да присъстваш успешно във Facebook и да рекламираш бизнеса си ефективно?​

1. Бъди прозрачен

​Никога не трий негативните коментари! Никой не очаква от теб да бъдеш перфектен, особоено при дефектите на нашето законодателство, но честният и бърз отговор за разрешаване на проблемите е това, което отличава един добър бизнес от лошия. Инициативността и отговорността в кризисни ситуации, както и желанието ти да работиш усилено са факторите, които градят доверие.

Не пренебрегвай и коментарите от потребители с малко приятели в социалната мрежа. Средният Facebook ползвател има около 130 приятеля. Но само защото някой има повече или по-малко, не означава че той е по-малко или повече ценен клиент за теб. ​

2. Винаги отговаряй

​Искаш да ангажираш посетителите на твоята Facebook страница, но също така искаш и те да знаят, че си ангажиран с тях? Тогава винаги отговаряй на въпросите, проявявай загриженост и давай знак, когато хората са отделили от времето си, за да публикуват нещо на твоята страница. Дори и само да дадеш един „лайк“, комуникирай с феновете си. Не подценявай колко далеч можеш да стигнеш с едно „Благодаря!“.

​Отговаряй на всеки пост, независимо дали е добър или лош и бъди загрижен еднакво за всички. Добре е да отговаряш в рамките на деня.

3. Просвещавай почитателите си

Бизнесите за добра храна имат уникална възможност – те са проводници на нова култура за здравословно хранене и за съхранение на гастрономическите традиции. Те могат да показват храна, да обясняват произхода й, да споделят рецепти и препоръки за здравословни диети, могат да споделят видеа за „отворени врати“ или кулинарни демонстрации… Такъв потенциал от съдържание никога не би се изхабил и дори не е задължително да си оригинален – има толкова много информация в интернет, която чака да бъде бъде споделена.

​Възползвай се от социалната мрежа, за да просвещаваш аудиторията си за твоите нови продукти или доставки, как приготвяш храната си (без вредни съставки и процеси, в затворен кръг, от къде идва тя, какви ползи за здравето носи и т.н.) Интересът към местните храни и устойчивите практики на земеделие и гастрономия се засилва. Потребителите жадуват за нови познания повече от всякога. Искат да знаят, че се хранят с най-пресните, най-здравословните и най-вкусните продукти.​

4. Показвай продуктите си

​Добрата храна не само е вкусна и ароматна, но може и да изглежда добре. Публикувай смело снимки на продуктите си, тъй като имено тези апетитни гледки ще накарат почитателите ти да се облизват и поръчват. Тук обаче правилото е да се увериш, че снимките, които искаш да качиш на стената си, наистина изглеждат апетитно. Много телефони не снимат добре, така че внимавай да не постигнеш обратния ефект.

За да накараш клиентите си да се облизват, не винаги ти трябват снимки. Понякога и сетивното описание прави чудеса – напр. какъв превъзходен аромат се носи от твоите праскови или пък колко приятно се е зачервила коричката на хляба ти.

5. Не просто продавай – бъди интересен

​Да, ти правиш бизнес и целта ти е да имаш печалба, но не използвай Facebook за директни продажби. Клиентите обичат да научават за новостите в твоето меню и за специалните ти оферти, но не искат никой да ги притиска. Мисли за името, което си изграждаш, и се опитай да намериш правилния микс от промоции, специални оферти, просвещаване, обслужване, ангажираност и пр. Използвай разнообразно съдържание, за да създаваш и градиш бранда си.​

Споделянето на забавни истории „от кухнята“ е добър начин да накараш хората да се вълнуват от твоята марка и да я чувстват по-близка. Друг начин да градиш добро име за бизнеса си е да привлечеш другите да споделят за него – рекламата от уста на уста е най-ефективния маркетинг. И ако искаш да мотивираш клиентите си да станат твои посланици, трябва да проявяваш емпатия към тях, което означава да включиш способностите си за съпреживяване на техните мисли, чувства и очаквания. Слушай ги, говори с тях, информирай ги, бъди привлекателен и интересен за тях. Само така ще си спечелиш верни последователи, които да говорят за храната ти онлайн и офлайн.​

6. Споделяй, когато медиите пишат за теб

​Добре, работиш усилено, за да получаваш добри коментари и оценки, стимулираш хората да говорят за твоята храна. Давай напред и сподели успехите си със света! Споделяй, когато медиите пишат за теб. Повече публичност означава повече клиенти и това ще се разраства докато поддържаш вкусна и добра храна, и докато обслужването ти е на ниво.

7. Онлайн трябва да пасва на офлайн

​Не възлагай управлението на Facebook страницата си на човек, който не е в течение какво се случва „в кухнята“. Нали не искаш клиентите ти да получат неправилни отговори на запитвания или да чуят една чужда история? Може и да ти е трудно да поддържаш непрекъсната комуникация, но е важно в страницата ти да се публикуват адекватни новини и постове, пасващи на твоята концепция и това, което се случва на живо в обекта ти. Ако онлайн информацията противоречи на офлайн обстоятелствата, това ще доведе до объркване и чувство на неудовлетвореност у клиентите ти – обещаваш им нещо, което на живо се оказва съвсем различно.​

8. Уважавай и цени екипа си

​Едно предприемачество е нищо без хората, които го движат. Затова, когато клиентите публикуват добро мнение за твоя бизнес и храни, не пропускай да споделиш заслугите на екипа си и да благодариш на твоите хора. Така и двете страни ще се чувстват специални и ценени.

И все пак, понякога клиентите пишат не чак толкова положителни отзиви за хората ти. Ако се озовеш в такава сложна ситуация, не води кореспонденция от разстояние преди да си се запознал с обстоятелствата, но все пак дай знак, че разследваш случая и ще отговориш по-късно. Екипът ти има право на справедливо отношение, затова не бързай да го признаваш публично за виновен. Увери се, че си наясно с обстоятелствата, извини се на клиента за създаденото неудобство и го уведоми какви стъпки предприемаш, за да разрешиш случая. Да го държиш в течение е най-добрия начин да го запазиш като клиент.

 

Полезни ресурси – безплатни при това

Сайтове за снимки

Search.creativecommons.org

Flickr.com

Librestock.com

Pexels.com (по немски думи)

Pixabay.com

Unsplash.com

Picjumbo.com

Dreamstime.com

Stockfreeimages.com

Freedigitalphotos.net

Foter.com

Openphoto.net

Freerangestock.com

Топ Facebook приложения за бизнес страници

Canva.com
Най-полезното приложение за създаване на дизайн за твоите fb постове и корици, за листовки, брошури, етикети, презентации – буквално всичко.

Pagemodo.com
Създавай дизайн на снимки за корицата, свои табове, провеждай конкурси, насрочвай постове и др.

SurveyMonkey.com
Създавай проучвания и онлайн анкети за своите потребители. Можеш да използваш данните, за да подобриш бизнеса си.

MailChimp.com
Формуляр за регистрация/абонамент за новини, който ти позволява да събираш имейли на твоите почитатели. Първите 12,000 имейли и 2000 абонати са безплатни.

Livestream.com
Дава възможност на бизнесите да споделят във Facebook важни събития, които се случват на живо.

Автор: Гергана Кабаиванова​
Със съдействието на: IVersa и „Биоаспект“

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *